Bruken av engelsk som undervisningsspråk i høyere utdanning har økt betydelig de siste årene. Mange universiteter tilbyr nå både emner, hele grader og forskningsmiljøer hvor arbeidsspråket er engelsk. Utviklingen begrunnes med internasjonalisering, ønske om økt samarbeid med utenlandske institusjoner og tiltrekning av internasjonale studenter og forskere.
Samtidig vokser bekymringen for hva denne utviklingen kan bety for norsk som akademisk språk. Flere forskere og språkorganisasjoner advarer mot domenetap, det vil si at norsk brukes stadig mindre i forskning og høyere utdanning. De mener det svekker den språklige presisjonen i faglige diskusjoner, og at det på sikt kan gjøre akademisk kunnskap mindre tilgjengelig for det norske samfunnet.
Meningene er delte: Noen mener at engelsk er nødvendig for å hevde seg internasjonalt, mens andre etterlyser politiske tiltak for å sikre at norsk fortsatt har en plass i universitets- og høyskolesektoren.
Hva er begrunnelser for økt bruk av engelsk i høyere utdanning?
- Fjerne behovet for oversettelser
- Redusere behovet for norsklærere
- Tilpasse seg grunnskolen
- Internasjonalisering av studietilbudet
Any questions?
- 1 Les forklaringen nøye
- 2 Spør oss på chat eller epost
- 3 Har du funnet en feil? Tips oss